Trenden er tydelig! Flere vil på tur, færre vil konkurrere. Hvitserk har en tettpakket turkalender full av godbiter, bare se her: Turkalender

Eirin Nordhus i Hvitserk melder om ekstra stor pågang om dagen på alle sine turer. “Det gløder av eventyrlyst,” sier hun med et smil.

Driv Trening tar seg av treningsopplegget mot ekspedisjon og har mange gode råd rundt opptrening til tur. Det er viktig å understreke at de aller fleste av oss kan gjennomføre slike turer. Det har Truls Svendsen krysser Grønland og ikke minst Lars Monsen som leder for NRK serien Ingen Grenser Ingen Grenser vist oss.

Over Grønland går ekspedisjonene til Hvitserk på +- 25 dager med en snittfart på 2,8 km/t. Pulken veier rundt 70 kg, så for å få glede av turen og være en postiv bidragsyter i gruppa er det essensielt å være godt forberedt fysisk.

Minimum trening for deg som har litt grunnlag fra før er 3 ganger i uken med dekk / pulk understreker personlig trener og foredragsholder Øystein Rodem. To av øktene bør være mellom 1 og 3 timer, mens en økt kan gjennomføres etter intervallprinsippet. Eks. Finn en bakke på ca. 3 – 10 min og gå bakken fra 2 – 6 gannger.

Muskler utvikler seg raskere enn sener og ledd, så det er svært viktig å øke gradvis i ytre belastning. Dette poengteres ble poengtert av fysioterapaut og personlig trener Anette Lydersen.

Trener du med dekk skal kjenne god motstand når du drar. Etter 12 uker bør du trene med tilsvarende vekt som du skal dra på ekspedisjonen. Pulken veier mellom 55 og 70 kg. Jo før forholdene tillater deg å bruke pulk, ski og feller, jo bedre er det.

Personlig trener Øystein Rodem snakket også mye om betydning av styrketrening på arbeidsøkonomien. Med en sterk og stabil kropp bruker vi mindre energi fra A til B og vi er bedre rustet til tunge løft og uforutsette hendelser som krever styrke som oppstår på en slik tur.

Ønsker du mer inspirasjon rundt dekktrening får du dette av Lars Mausethagen som holdt den første delen av foredraget Verdens vakreste skitur en sen høstkveld i PT studioet til Driv Trening på Skøyen.

Ønsker du mer hjelp til å tilpasse treningen din eller har skader du ønsker å bli kvitt / forebygge kan du book personlig trener her og / eller fysioterapaut her.

Takk til alle som kom og fylte lokalet med positiv energi og begeistring!:)

Og takk til Lett for frisk og deilig mat og smoothies!