Personlig trener og fysioterapeut Ina Haugen ved Driv trening er ekspert på slyngetrening. Slyngetrening forbedrer balanse, stabilitet og styrke og dette er svært viktige faktorer enten du vil opparbeide bedre ski/løpsteknikk og/eller god hverdagsfunksjonalitet.

Slyngetrening gir oss en effektiv form for funksjonell trening. Ustabile slynger og personlig tilpasset utgangsstilling med kroppen som motvekt gir oss en unik måte å trene styrketrening på. Slyngetrening kan virke både skadeforebyggende og prestasjonsfremmende.

Slyngetrening passer for alle og kan enkelt tilpasses ulike nivå og ambisjoner. Her er et lite utvalg øvelser som er effektive og som kan forbedre fraskyvet både i under- og overkropp ved f.eks. klassisk langrenn og skøyting.

Øvelse 1:

Utfall i slynge (video)

Plasser ett ben bak i slyngen (knehøyde) og finn balansen på ståben. Dette benet skal bære hovedvekten under hele øvelsen.
Bøy av i hofte og overkropp og senk kroppen ned over forreste ben mens du fører bakerste ben bakover.
Forsøk å holde kne over tå og rett, sterk rygg.
For utfordring utfør et dypere utfall og/eller beveg bakerste ben lenger bakover.
5-8 reps x 3

Øvelse 2:

Staking i slynge (video)

Stå rett under slyngen med hender i Powergrips (navlehøyde).

Len deg fremover på strake armer. Bøy av i albuer og skuldre å slipp overkroppen ned. Skyv så fra og strekk albuene helt ut mens du skyver overkroppen tilbake.

Forsøk å holde rett, sterk rygg med god støtte i bukmusklene og la albuene peke rett frem under hele øvelsen.
For utfordring senk tauene og/eller slipp deg lenger frem og ned.
5-8 reps x 3

Øvelse 3

Sideplanke i slynge (video)
Plasser slyngen under knærne (høyde midt på legg i stående) og legg deg på en strak linje på matten.
Press nederste ben ned i slyngen slik at hoften løftes opp til kroppen er i strak posisjon. Forsøk å løfte øverste ben kort opp. Hold ca 5 sek før du senker rolig ned.
Forsøk å holde rett, sterk rygg med god støtte fra bukmusklene.
For utfordring plasser slyngen lenger ned på benet.

Lykke til!

Book personlig trening / fysioterapi med Ina Haugen.