Fysioterapi og nakkeplager

Nakken består av ryggvirvler som strekker seg fra øvre del av ryggen til skallen. Cervikalplater (ryggvirvelplater) absorbere støt mellom ryggvirvlene i nakken. Knokler, leddbånd og muskler i nakken støtter hodet og gir mulighet for bevegelse. Skader eller betennelser i nakken kan forårsake smerter eller stivhet. Mange mennesker opplever nakkesmerter eller stivhet. I de fleste tilfeller er det på grunn av dårlig holdning eller overbelastninger. Nakkesmerter kan også være forårsaket av traume som ved fall, kontaktsport eller nakkesleng.

Hva er hovedårsaken til nakkesmerter?

Muskelspenninger og overbelastning er de hyppigste årsakene til nakkesmerter. Smertene oppstår som oftest som et resultat av overaktiv muskulatur og kan ofte ses i sammenheng med:

• Dårlig holdning
  • Langvarig stillesittende arbeid uten å endre posisjon
  • Sovestilling

Hva er symptomene på nakkesmerter?

Vanlige symptomer assosiert med nakkesmerter innebærer som regel en eller flere av følgende:

• Stiv nakke – Sårhet og vanskeligheter med å bevege nakken, spesielt når du prøver å snu hodet fra side til side.
  • Skarp smerte – Dette symptomet kan gi smerte lokalisert til ett sted og kan føles som et knivstikk eller svie. Ofte inntreffer denne type smerter i de lavere nivåene av nakken.
  • Generell sårhet – Smerten er for det meste på ett sted eller område på nakken, og det er beskrevet som verkende, ikke skarp.
  • Utstrålende smerter – Smerten kan stråle langs en nerve fra nakken til skuldrene og armene. Intensiteten kan variere og denne nervesmerten kan føles brennende.
  • Prikking, nummenhet eller svakhet – Utstrålende smerter ut mot skuldrene og ned i armer og fingre kan også oppleves som prikkende, eller som om armen sover. Det kan påvirke kraften i armer og fingre.
  • Problemer med å gripe eller løfte – Dette kan skje hvis prikking, nummenhet eller svakhet i fingrene er presentert.
  • Hodepine – Noen ganger kan en irritasjon i nakken også påvirke muskler og nerver som er koblet til hodet.

Fysioterapi ved nakkeplager

Din fysio vil gjennom en screening av symptomer og muskulatur i nakke / skuldre kunne hjelpe deg med manuell behandling og/eller øvelser som vil redusere plagene.