Fysioterapi for skuldersmerter

Skulderleddet er et komplekst ledd bestående av ben, muskler og leddbånd som fester armen vår til resten av kroppen. Kontaktflaten mellom kragebenet og overarmsbenet er såpass liten at skulderen er avhengig av balanserte muskler sammen med et balansert skulderblad for å fungere slik vi ønsker. Med ensidig og/eller lite muskelarbeid vil stabiliteten i leddet være utsatt og betennelser / spenninger vil kunne oppstå lettere.

Svake / ukoordinert / ubalanserte muskler er hovedårsakene til skuldersmerter / plager.

Heldigvis kan dette rettes opp i etter en kvalitetsvurdering og skadespesifikke øvelser gitt av en fagperson (eks. fysioterapeut).

De fleste skuldersmertene kan plasseres i en av disse tre kategoriene:

• Frossen skulder (frozen shoulder)
  • Rotatorcuff
  • Skulder impingement

Hva er en frossen skulder (frozen shoulder)?

Frossen skulder er en tilstand i skulderen som begrenser omfanget av bevegelse. Når vevet i skulderleddet blir tykkere og strammere, utvikles arrvev over tid. Som et resultat, har ikke skulderleddet nok plass til å rotere på riktig måte. Vanlige symptomer er hevelse, smerte og stivhet. Du er mer utsatt for tilstanden hvis du er mellom 40 og 60 år.

Hva er årsaken til en frossen skulder (frozen shoulder)?

Hvis du har en hormonell ubalanse, diabetes, eller et svekket immunforsvar, kan du bli utsatt for leddbetennelse. En lang periode med inaktivitet på grunn av en skade, sykdom eller kirurgi gjør deg også mer utsatt for betennelse og sammenvoksinger, som er bånd av stivt vev. I alvorlige tilfeller kan arrvev dannes. Dette begrenser sterkt omfanget av bevegelse. Vanligvis tar tilstanden to til ni måneder å utvikle.

Hva er symptomene på en frossen skulder (frozen shoulder)?

Du blir først oppmerksom på en frossen skulder når det begynner å gjøre vondt. Smerten fører til begrenset bevegelsen. Å bevege skulderen mindre og mindre øker dens stivhet, og bevegeligheten reduseres. Dagligdagse aktiviteter som å kle på seg kan bli vanskelige å gjennomføre.

Fysioterapi for frossen skulder (frozen shoulder)

Les mer om diagnostisering og opptrening her:

Hva er Rotatorcuffen (rotatorkappen)?

Rotatorcuffen er en gruppe av muskler og sener som omgir skulderleddet og holder leddhodet på overarmsbenet fast i den grunne sokkelen av skulderen. En rotatorcuffskade kan føre til verkende smerter i skulderen.

Les mer og se animasjonsvideo her:

Hva er årsaken til en rotatorcuffskade?

Skader i rotatorcuffen kan være et resultat av enten en betydelig skade på skulderen eller pga. progressiv degenerasjon eller slitasje av sene vevet. Gjentatte bevegelser med armene over hodet, tunge løft over en lengre periode, og utviklingen av bensporer i knoklene rundt skulderen kan irritere eller skade senene. Risikofaktorer for rotatorcuffskader Følgende faktorer kan øke risikoen for å få en rotatorcuffskade:

• Ensidig, repetativ bevegelse i skulder.
  • Etter hvert som du blir eldre, øker risikoen for en rotatorcuffskade. Rotatorcuffskader er mest vanlig hos personer over 40 år.
  • Idrettsutøvere som jevnlig gjør repetitive armbevegelser. For eksempel i tennis og svømming, har en større risiko for å få en rotatorcuffskade.
  • Yrker som krever repeterende armbevegelser, ofte indirekte, kan skade rotatorcuffen over tid (eks. håndtverk, elektrikerarbeid el.)

Genetikk vil også kunne gjøre deg mer utsatt for rotatorcuffskader.

Hva er symptomene på en rotatorcuffskade?

• Verking dypt i skulderen
  • Forstyrrer søvnen, spesielt hvis du ligger på den berørte skulderen
  • Vanskeligheter med å gre håret eller nå bak ryggen din

Fysioterapi ved rotatorcuffskade

Fysioterapeuten din vil gjennom en screening av skulderen din kunne gi deg øvelser for styrke og mobilitet som vil kunne gjenopprette god skulderfunksjon.

Fysioterapi for skulderimpingment

Hva er årsaken til en Skulderimpingment?

Skulderimpingment (klemskader i skulder) er vanlig for alle som driver idrett eller jobber med armene mye over hodet. Repeterende løfting over hodet uten balansert styrke og mobilitet i skulderleddet gjør at det kan oppstå smerter / betennelse i skulderleddet.  Smerte kan også utvikle seg som et resultat av en mindre skade. Noen ganger skjer det uten åpenbar årsak . Hva er symptomene av skulderimpingement?  Skulderimpingment forårsaker ofte lokal hevelse og ømhet foran på skulderen. Du kan ha smerter og stivhet når du løfter armen. Det kan også være smerter når armen senkes fra en hevet stilling. Symptomene kan være milde i starten, og pasienter oppsøker ofte ikke behandling på et tidlig stadium. Disse symptomene kan omfatte:

• Mild smerte som er til stede både med aktivitet og i hvile
  • Smerte som stråler ut fra forsiden av skulderen
  • Plutselige smerter med å løfte
  • Idrettsutøvere som kaster eller server en ball med armen over hodet.

Som problemet utvikler seg, øker symptomene:

• Smerter om natten
  • Tap av styrke og bevegelses
  • Problemer med å gjøre aktiviteter med armen bak ryggen