Se for deg scenarioet…

De fleste av oss er medlem på et treningssenter og trener forholdsvis regelmessig 2-3 ganger i uken. Men hva med de resterende 164 timene i uka? Har ikke de noe å si for helsa vår? Absolutt!

Ole er 38 år, gift og har to barn, på fire og syv år. Han jobber i et stort datafirma, hvor han ofte er på jobb fra 8 på morgenen til 6 på kvelden. Resten av dagen går som regel til å spise middag, hente barna på skolen og slappe av med familien, før han tar kvelden. Ole synes det er vanskelig å få tid til å trene, og opplever ofte å rett og slett ikke ha verken tid eller energi til å trene. Han er ofte ikke i seng før 12 på kvelden, og våkner ofte midt på natta og får ikke sove igjen. Vekkerklokka ringer kl 0600 og så er det på igjen. Kjenner du deg igjen?

Hverdagen kan bli såpass travel at vi fort havner i den berømte tidsklemma. For mye tid på jobb og forpliktelser i hjemmet kan gjøre at vi ikke klarer å sette av tid til trening. Trening blir ofte nedprioritert, og det er vanskelig å komme inn i gode vaner.

Men har du ikke lyst til å få mer overskudd, forbedre helsen din og føle deg bedre? Jeg tipper de fleste vil svare med et utvilsomt stort JA! Vi vet at den daglige aktiviteten spiller svært stor rolle for helsa vår og for at vi skal ha det bra. Derfor er det å bevege seg mer i hverdagen kanskje den viktigste strategien for å forbedre helsen vår. Og dette trenger ikke nødvendigvis bety at du må svette i timesvis på en tredemølle.

Her er 7 fordeler med daglig fysisk aktivitet

1. Daglig aktivitet forebygger overvekt

En stillesittende jobb og et lavt aktivitetsnivå kan ofte føre til at kroppen vår tar inn flere kalorier enn vi forbrenner. Når vi beveger oss, bruker kroppen ekstra energi (kalorier) for å støtte et høyere aktivitetsnivå. Jo høyere intensitet, jo mer kalorier forbrenner vi per tidsenhet. Likevel, den daglige aktiviteten i hverdagen kan lett gå i glemmeboka. Å gå seg en tur før eller etter jobb, ta trappa i stedet for heisen og komme seg opp fra kontorstolen å strekke litt på bena hver dag er en meget undervurdert måte å kontrollere vekta vår på.

2. Daglig aktivitet forebygger sykdom

En av de største årsakene til at folk blir syke i dag, er stillesitting. Ved 20-30 minutter daglig aktivitet er det påvist en positiv effekt på HDL-kolesterolet (det sunne kolesterolet) og en reduksjon i LDL-kolesterolet (det usunne kolesterolet) i kroppen vår. Dette kan føre til at blodet får strømme lettere gjennom kroppen vår, og at vi dermed reduserer risikoen betraktelig for hjerte-karsykdom, type-2 diabetes, metabolsk syndrom, en rekke ulike former for kreft, artrose og beinskjørhet.

3. Daglig aktivitet bedrer humør

Har du hatt en lang dag på jobb og har mange tanker oppi hodet? Daglig fysisk aktivitet hjelper på humøret! 20-30 minutter fysisk aktivitet om dagen påvirker neurotransmittere i hjernen, hovedsakelig lykkehormonet serotonin, som får oss til å føle oss bra. Hvis du ligger på sofaen en hel dag, vil du kanskje også merke at du kan bli litt tungere til sinns? Ta en pause, kom deg ut og gå deg en tur. Ved å være litt mer aktiv hver dag, vil du altså gi hjernen din et «løft», og føle deg bedre resten av dagen.

7 fordeler med daglig fysisk aktivitet

4 .Daglig aktivitet øker energinivåene

Føler du deg ofte trøtt, og sliten etter en lang uke? En treningsøkt (særlig utholdenhetstrening) kan booste evnen kroppen vår har til å ta opp oksygen, ved at hjertet pumper blod mer effektivt rundt i kroppen. Jo mer oksygen og næringsstoffer som blir sendt rundt i kroppen vår per minutt, jo mer energi vil vi ha. Når hjertet og lungene våre fungerer optimalt, vil du ha mer energi til å gjøre dine daglige gjøremål. Plutselig er det ikke lenger noen sak å gå på butikken eller vaske gulvet likevel når helga kommer!

5. Daglig aktivitet kan forbedre søvnkvaliteten

Som nevnt tidligere, har fysisk aktivitet en positiv effekt på lykkehormonet serotonin, som får oss til å føle oss bedre. Når kroppen vår produserer tilstrekkelig serotonin, vil den også lettere produsere melatonin, søvnhormonet som er svært nødvendig for at vi skal få god søvnkvalitet. Derfor, hvis du har problemer med å sove om nettene, kan en treningsøkt føre til at du lettere får skjønnhetssøvnen du trenger. Bare pass på at du ikke trener for sent på kvelden, da den akutte effekten av en treningsøkt ved at du får mer energi sannsynligvis vil holde deg våken noen timer i etterkant.

7 fordeler med daglig fysisk aktivitet

6. Daglig aktivitet kan redusere stress

En av de største årsakene til sykdom i dag, er trolig stress. Visste du at ved å stresse mye i hverdagen, er du mer utsatt for visse kreftformer, overvekt, diabetes og hjerte-karsykdom? I tillegg vet vi at mye stress kan føre til blant annet søvnløshet, depresjon, muskulære smerter, hodepine, stivhet, økt alkohol/tobakkbruk og overspising. Det er flere årsaker til stress. Høy arbeidsmengde, nylig skilsmisse, ny jobb, flytting og/eller vanskelige arbeidsforhold kan øke stressnivåene.

Den beste måten å redusere stress på, er å bevege deg. På samme måte som vi må la kroppen hvile etter en treningsøkt, må vi også la hodet hvile etter en lang arbeidsdag. Ved å få tankene vekk fra det du holder på med, gir du kroppen din og hodet ditt en stor tjeneste.

7. Daglig aktivitet kan være gøy

Ja, hvis du er blant de mange som ikke liker å trene fordi det ikke er gøy, hvor mye tid har du brukt på å finne en aktivitet du liker? Dette er kanskje viktigste grunnen til at vi ikke trener regelmessig – fordi det er et «ork» og ikke føles lystbetont. Prøv deg fram og finn en aktivitet du liker. Hvis du ikke liker treningssentre, ta deg en løpetur eller skitur ute. Hvis du ikke liker å løpe, prøv klatring eller zumba. Mulighetene for hvordan vi kan bevege oss mer, er ubegrenset. Derfor, finn en aktivitet du liker og bestem deg for å gjøre den ukentlig.

>Begynn der du er!

Forhåpentligvis ga disse 7 grunnene deg en eller flere grunner til å øke tiden du er fysisk aktiv hver dag. Helt til slutt – vær tålmodig. Hvis du er trofast sofagris, kan det være nok å gå seg en rolig tur 15-20 minutter om dagen, og øke både varighet og intensitet etter hvert. Hvis du allerede trener men har et ønske om å trene mer, bestem deg for å sette av minst 30 minutter hver dag til å bevege deg. Ikke lås deg til å gjøre en bestemt ting dersom du ikke liker det. Finn ut hva du liker å gjøre! La det bli en positiv vane å være fysisk aktiv – og ikke minst, la det bli noe du gleder deg til.

Mangler du motivasjon? Synes du det er vanskelig å starte? Ta kontakt for en uforpliktende coachingsamtale i dag! 🙂