Bård Solhaug, personlig trener ved Driv Trening AS deler i denne artikkelserien på 3 deler en øvelse han benytter hyppig for å hjelpe kundene ved Driv Trening på Skøyen til å stabilisere hofta bedre og dermed forebygge skader og optimalisere teknikk.

Hofta er kroppens kraftsentrum, og et stabilt og bevegelig hofteparti er et premiss for at vi skal være stabil videre oppover i kroppen, eller nedover i bena.

Ettbens planke med abduksjon av ben er svært god øvelse for å styrke stabiliserende muskulatur i og rundt hoften.

Om du er kjent med vanlig planke a la pilates vil dette være en fin videreføring for å bli mer stabil over magen og hoftens fremside.

Grundig forklaring finner du under videoen

  1. Legg kneet i den brede slyngen og gå opp i planke. Pass på at du trekker skuldrene vekk fra ørene og ned i ryggen.
  2. Juster bekkenet slik at hver hoftekam er like høyt opp fra gulvet, og stram magen. Viktig at du klarer å holde bekkenet i en slik posisjon at ikke ryggen svaier for mye. Tenk: Halen mellom beina, stram rumpa for ekstra stabilitet.
  3. Om du klarer: Ta det ene beinet vekk fra det andre (som henger i slynga) og rolig tilbake uten at bekkenet forandrer posisjon. Da er du stabil.

Ønsker du å booke en prøvetime hos oss? Eller send en mail til post@drivtrening.no.

Lykke til!