Bård Solhaug, personlig trener ved Driv Trening AS deler i denne artikkelserien på 3 deler en øvelse han benytter hyppig for å hjelpe kundene ved Driv Trening på Skøyen til å stabilisere hofta bedre og dermed forebygge skader og optimalisere teknikk.

Hofta er kroppens kraftsentrum, og et stabilt og bevegelig hofteparti er et premiss for at vi skal være stabil videre oppover i kroppen, eller nedover i bena.

Sideliggende planke med abduksjon av ben er svært god øvelse for å styrke stabiliserende muskulatur i og rundt hoften.

Denne øvelsen styrker oss i frontalplanet. Jevn styrke i alle plan er viktig for å forebygge skader og optimalisere teknikk.

Grundig forklaring finner du under videoen

Sideliggende planke med abduksjon av ben

  1. Legg deg på siden med begge beina i slynga, sånn ca ved kneet.
  2. Legg en pute under hodet, og løft hoften av bakken. Armen ligger helst rett fremover. Her komme en litt vanskelig del av øvelsen: Løft ribbekassen av gulvet og skulderen vekk fra øret slik at den nederste skulderen er eneste berøringspunkt i bakken sammen med litt av armen.
  3. Rett ut kroppen helt.

Ønsker du å booke en prøvetime hos oss? Eller send en mail til post@drivtrening.no.

Lykke til!