Personlig trener og leder for Driv Trenings bevegelsesteam Eirik Andreassen tar deg i del 3 av 3 gjennom hva som er viktig å fokusere på ved mobilitetstrening.

Les gjerne de to første artiklene for øke din kunnskap og forståelse ytterligere:

Mobilitet er et ledds bevegelsesutslag og er med på å bestemme kroppens bevegelsesfrihet. Å ha et tilstrekkelig leddutslag og være symmetrisk er svært nødvendig for å gi kroppen din den bevegelsesfriheten den behøver for å holde seg skadefri og samtidig ha muligheten til å øke prestasjonsevnen.

Det er tidligere skrevet om viktigheten av å trene i tre plan og hvordan kroppen henger sammen. Når vi skal trene mobilitet er det selvfølgelig også viktig å ta hensyn til disse prinsippene.

Når vi skal trene mobilitet for funksjon må vi gjenskape de bevegelsene vi ønsker at leddene våre skal gjøre. Det er derfor essensielt at vi trene mobilitet dynamisk, altså med bevegelse. Det vil ikke bare gjøre leddene og musklene våre mer bevegelige, men også trene opp musklene som krysser disse leddene til å strekke seg langt og trekke seg sammen igjen gjentatte ganger.

Hvilke ledd skal vi fokusere på?

Vi ønsker selvfølgelig å kunne bevege oss fritt i alle mulige retninger og være symmetrisk bevegelig. Da er det spesielt tre ulike deler av kroppen vi fokuserer på; ankelleddet, hofteleddet og brystryggen. Tilfredsstillende bevegelse i disse delene av kroppen vil gjøre mye bra for resten av systemet. Derimot, begrensninger her vil kunne medføre at andre deler av kroppen som f.eks. kne, korsrygg og skuldre må gjøre oppgaver de kanskje ikke «ønsker» å gjøre. Et kneledd er eksempelvis ikke like glad i rotasjon som hofte og ankel. Hvis et stramt hofte- og ankelledd gjør at rotasjonsegenskapene i disse ikke er tilstrekkelig kan da oppgaven «bli gitt» til kneet. Kneet må da kanskje rotere over evne og følgene med det med det kan være smerte/skade og redusert prestasjon.

Et generelt treningsprogram for mobilitet bør derfor inneholde øvelser for alle bevegelsene ankelleddet, hofteleddet og brystryggen kan gjøre.

Ønsker du å ta en mobilitetstest eller få oppfølging for å forebygge skader, føle deg bedre, bli kvitt skader eller lære mer av en av våre personlige trenere? Ta gjerne kontakt med oss🙂 Driv Trening leverer personlig trening og bedriftstrening i og fra våre lokaler på Skøyen.

Drivhilsen