God energi skaper gode relasjoner

De fleste vet det, mange utøver det, men potensialet vårt er fortsatt enormt! Fysisk aktivitet gir mer energi, du blir mer fokusert og konsentrert. Disse egenskapene er jo forlokkende for de fleste og kanskje ekstra viktige i yrker hvor du profitterer på gode relasjonsferdigheter. I denne artikkelen ønsker vi å belyse effekter samt se på fordeling av ulike treningsformer slik at du skal lykkes bedre med treningen din.

God energi skaper gode relasjoner

Selv om det å trene kan gi følelse av utmattelse og tretthet underveis i økta, er resultatet av treningsøkta i de aller fleste tilfeller positivt.

Ved balansert utholdenhetstrening  vil ditt maksimale oksygenopptak øke. Dette er mengden oksygen kroppen din klarer å ta opp per tidsenhet. De positive effektene av slik trening er mange. Blant annet et sterkere hjerte og redusert sannsynlighet for livsstilssykdommer.

Styrketrening gir økt muskelvekst. Du vil oppleve bedre holdning, sterke muskler og skjelett. Når du trener styrke brytes musklene dine ned, dette kalles katabolisme. Det er i restitusjonsfasen gjenoppbyggingen av muskulaturen skjer, og du blir sterkere. Dette kalles anabolisme. For optimalt utbytte av treningen er det viktig at restitusjonstiden ikke er for kort eller for lang. Lengden på restitusjonstiden kan variere mellom 24 og 72 timer, avhengig av form og intensitet på treningen.

Vi vet at kombinasjonen av styrke og utholdenhetstrening gir de beste resultatene på fysisk form. Samtidig, og ikke minst, vil disse treningsformene gi deg bøttevis med overskudd og energi. Dette kommer av at et stoff som kalles endorfin skilles ut i kroppen. Endorfiner kalles ofte ”lykkehormonet” og reduserer stress, gir bedre humør og økt energinivå.

God energi skaper gode relasjoner

En treningsform som mange glemmer, men som er veldig viktig, er mobilitetstrening. Mobilitetstrening er lett å kombinere med utholdenhetstreningen og styrketreningen. Muskel og skjelettplager er en energityv og kan fort gjøre noe med humøret. En smidig og mobil kropp er mindre utsatt for skader og smerter i ulike deler av kroppen og vil samtidig være med på å øke effekten av utholdenhetstreningen og styrketreningen.

Med andre ord, en utholdende, sterk, mobil og robust kropp som er vant til å være i aktivitet gløder av positiv energi. Slik god energi smitter.

For å få mest mulig ut av treningen, enten det er som nybegynner eller som erfaren mosjonist som ønsker videre progresjon, anbefales det å ta kontakt med en fagperson som kan kartlegge status og sammen skreddersy et perfekt individuelt treningsopplegg. Alle personer er ulike, så et samarbeid med en trener er nødvendig for optimal effekt. Det er vist at det å trene sammen med en som ”pusher” deg gjennom økta øker prestasjonsnivået ditt med 10%.

En kombinasjon av utholdenhetstrening og styrketrening med innslag av mobilitetstrening er å foretrekke for best effekt på søket etter den ”gode energien”.

Antall økter i uken avhenger selvfølgelig av tid tilgjengelig, erfaring og treningsform, men 2-4 treningsøkter per uke er å foretrekke.

Det er viktig at treningen er lystbetont og da er variasjon og progresjon viktige faktorer. Det finnes utallige former for utholdenhetstrening og styrkeøvelser som kan gjøre øktene varierte, samtidig som det er viktig med kontinuitet i øvelsesutvalg for best progresjon. Fagpersoner innen trening hjelper veldig gjerne til med å få denne kabalen til å gå opp.

En typisk treningsuke bør altså inneholde:

  • 1-2 x styrketrening med fokus på lår/hofter, rygg og bryst.
  • 1-2 x utholdenhetstrening med for eksempel: 1 gang fartslek i kupert terreng og 1 gang hurtig/rolig langkjøring i flatt terreng.
  • 1-2x mobilitetstrening med fokus på legg, hofte, rygg og skuldermuskulatur.
God energi skaper gode relasjoner

Lykke til med trening og aktivtet

Sporty hilsen
Eirik Hammersland Andreassen
Trener og fagansvarlig, Driv Trening AS
post@drivtrening.no

By |2018-10-18T13:53:49+00:0017/10/2018|Eirik, Trening|0 Comments

Leave A Comment

Enter Captcha Here : *

Reload Image

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.