• En bekjent du sjelden vil møte, men som stadig banker på døra.

Svært mange opplever ryggplager av ulik grad i løpet av livet. I de aller fleste tilfeller har disse plagene et funksjonelt opphav. Det kan blant annet være som følge av over- og understimulert muskulatur, nedsatt mobilitet i ledd eller overførte smerter fra andre regioner som er tilknyttet korsryggen. Kun i få tilfeller skyldes plagene strukturelle skader eller annen alvorlig sykdom. En kan da stille seg spørsmålet – hva er årsaken til at det er et stadig tilbakevendende problem?

For å besvare dette spørsmålet er det nærliggende å forklare kort om smerte. Smerte er definert som en subjektiv opplevelse som defineres psykologisk som en ubehagelig sensorisk og emosjonell opplevelse, som opptrer med vevsskade eller truende vevsskade. Det trenger derfor ikke være en vevsskade for å oppleve smerte. Du lurer kanskje på hvilken sammenheng det kan ha med dine korsryggplager? La meg gi deg et eksempel.

Har du noen gang opplevd at du løftet feil en gang, og har hatt problemer med ryggen siden? Smertene du opplever er reelle, men i de aller fleste tilfeller har det skjedd en endring signalene opp til hjernen din over tid. Sentrene i hjernen som er tilknyttet smerte vokser og blir mer sensitive for de bevegelsene der du opprinnelig opplevde smerte. Slike “neurotags” gjør at hver du bøyer deg ned sier hjernen din at; “Nei, dette gjør vondt!”  På sikt vil en slik frykt for bevegelse være et bidrag til å skape langvarige korsryggplager. Du tenker kanskje; “Men jeg har vondt, og det er ikke naturlig!”? Jo, det er naturlig. Det er også nødvendig, men i blant blir det litt for mye av det gode. Og stress, søvnproblematikk og andre psykososiale faktorer som jobb- og familiesituasjon vil i de aller fleste tilfeller være med å påvirke smerteopplevelsen.

Hva kan du gjøre om det oppstår smerter i ryggen?

Tips 1:

Gå en tur, gjerne i variert terreng. Marka er et perfekt sted. Da får du stimulert muskulatur, utskilt hormoner som er med å redusere smerteopplevelsen, og ikke minst skape gode og minneverdige opplevelser!

Tips 2:

Gjennomfør enkle strekk- og bevegelighetsøvelser for korsrygg. Da får du stimulert muskulatur og økt leddmobiliteten.

Tips 3:

Utfordre bevegelsene som har gjort vondt. Husk; øk gradvis. Da unngår du overstimulering og reduserer risiko for økt smerteopplevelse.

Tips 4:

Oppsøke veiledning for å gjennomføre tips 2 og 3 under trygge forhold, tilpasset akkurat deg. Behandlingsteamet vårt, bestående av fysioterapeuter og en osteopat, kartlegger smertebildet ditt, og kan hjelpe deg med bevegelighetsøvelser og opptrening, i tillegg til eventuell behandling.

Du lurer kanskje på hva en osteopat gjør?

1. En osteopat har en stor verktøykasse av manuelle teknikker. Disse teknikkene kan være med å øke bevegelse og igjen redusere smertefølelsen.
  2. En osteopat er dyktig på å se sammenhenger mellom symptom og problem. Det er ikke alltid årsaken til problemet ligger der det gjør mest vondt.
  3. Videre gir deg tips og råd om veien videre mot en hverdag som ikke er styrt av begrensninger som følge av ryggproblemer.

For tips og råd – ta kontakt!